wtorek, 25 czerwca 2019

CO TO JEST MIKROBIOTA? i Zespół Jelita Drażliwego (IBS)?





Na pewno każdy z Was słyszał o Zespole Jelita Drażliwego. Jest to choroba, która dotyka coraz większą ilość Polaków. Mówi się, że jest ona wynikiem stresu, ale i innych czynników zewnętrznych.

Coraz częściej mówi się także o tym, że dolegliwość ta na tyle utrudnia nam funkcjonowanie, że również powoduje depresję. Kiedy jesteśmy na jakimś spotkaniu towarzyskim lub biznesowym i nagle dostaniemy biegunki. Co więcej zdarza się to nam coraz częściej to sami wiecie, że komfort naszego życia znacznie się pogarsza. Zaczyna maleć nasza samoocena, coraz częściej zaczynamy zostawać w domu, boimy się co nas spotka następnego dnia. 

Mikrobiota i mikrobiom to drobnoustroje, które rządzą naszą planetą od miliardów lat, znajdziemy je także na naszych dłoniach czy innych częściach ciała.

Teraz wiedzę o mikrobiocie, jej wpływie na zdrowie i życie człowieka oraz najnowsze badania w tej dziedzinie znajdziemy w jednym miejscu – platformie internetowej: BIOCODEX MICROBIOTA INSTITUTE.

Mikrobiota to mikroorganizmy (bakterie, drożdże, grzyby, wirusy) żyjące w określonym środowisku, w organizmie. W piśmiennictwie naukowym pojęcia „mikrobiota” oraz „mikrobiom” zastąpiły pojęcie „mikroflora”.

U człowieka wyróżniamy: mikrobiotę skóry, mikrobiotę pochwy, mikrobiotę dróg moczowych, mikrobiotę układu oddechowego, mikrobiotę górnych dróg oddechowych i mikrobiotęjelitową. ta ostatnia zwana kiedyś florą jelitową, jest najliczniejsza i składa się ze 100 bilionów mikroorganizmów.

Jaką rolę pełni ona w ciele człowieka ?:
- chroni przed patogenami
- stymuluje układ odpornościowy
- bierze udział w osiąganiu przez błonę śluzową jelit odpowiedniego rozmiaru i grubości, utrzymywania zarówno odpowiedniego nawodnienia komórek jelit jak i aktywności enzymatycznej błony śluzowej

Wiele badań wykazało iż z naszego jelita – pośrednio bądź bezpośrednio – wywodzi się odporność, dobry nastrój i większe bądź mniejsze predyspozycje do rozwoju wielu chorób cywilizacyjnych.

Nieprawidłowa praca mikrobioty wiąże się z ryzykiem rozwoju problemów gastrycznych, alergii, chorób autoimmunologicznych, infekcji, otyłości, zaburzeń neurorozwojowych, a nawet depresji czy chorób nowotworowych.

Sami wiecie jak to jest kiedy nie czujemy się dobrze - nie mamy wtedy energii do działania, zaczynamy się zamykać na innych ludzi.

W Polsce coraz częściej diagnozuje się IBS (czyli zespołu jelita nadwrażliwego). Cały czas prowadzone są badania jak sprawić, żeby objawy chorobowe ustąpiły, jak przynieść ulgę chorym. Przywrócenie równowagi mikrobiologicznej mikrobioty jelitowej jest możliwe dzięki probiotykom i prebiotykom.

Nasz mikrobiom jelitowy jest wrażliwym układem, podatnym na uszkodzenia. Pod wpływem różnych czynników może dojść do zmniejszenia liczby korzystnych bakterii jelitowych i namnożenia bakterii chorobotwórczych lub grzybów w przewodzie pokarmowym - stan ten nosi nazwę dysbiozy jelitowej.

Czynniki te to:
- zabiegi medyczne (szczególnie stosowanie antybiotyków),
- zakażenia wirusowe, bakteryjne lub pasożytnicze,
- niedobory odporności,
- przebyte choroby,
- radykalne zmiany w środowisku lub diecie,
- stres.

Powodują one dominację patobionów i zmniejszenie ilości mikrobioty. Warto dbać o swoją mikroflorę jelitową i nie oszczędzać na naszym zdrowiu.

Aby przywrócić prawidłowy skład mikrobioty, promuje się spożywanie probiotyków, prebiotyków i synbiotyków. W tym samym czasie warto wzbogacić dietę w żywność bogatą w błonnik (karczochy, czosnek, cebulę) i żywność sfermentowaną (kiszoną kapustę), która jest źródłem prebiotyków.

Jest też kilka innych sposobów, które mają nam pomóc w przypadku wystąpienia objawów chorobowych. Warto dbac o swoje zdrowie, nie jeść w pośpiechu. Po każdym posiłku najlepiej się położyć, żeby organizm miał czas na strawienie i pełne wykorzystanie wszystkich składników pokarmowych. Ciągłe życie w biegu i spożywanie fast foodów także nam nie pomaga. Warto zrobić sobie komplet badań i zwyczajnie zacząć dbać o siebie. Układ pokarmowy i mikroflora jelitowa są dla nas bardzo istotne. 

U mnie w rodzinie IBS ma brat - zaczęło się to od luźnych stolców, gazów i innych atrakcji. Dzięki szczegółowym badaniom m.in. kolonoskopii oraz trafnej diagnozie - można nauczyć się żyć z IBS poprawiając nasz mikrobiom. Probiotyki w tym przypadku to podstawa, kuracja taka rzeczywiście pomaga dlatego należy działać. Przywrócenie prawidłowej mikroflory jelitowej zapewni nam lepsze samopoczucie nie tylko fizyczne ale także psychiczne - łagodząc objawy otwieramy się na życie towarzyskie i jakość naszego życia jest lepsza.

A WY słyszeliście o mikrobiocie i o IBS ?

5 komentarzy:

  1. współczuję każdemu kogo dotyczy ta choroba, ja na szczęście nie mam podobnych problemów

    OdpowiedzUsuń
  2. Słyszałam o tej chorobie, ale pobieżnie. W zasadzie dopiero teraz dowiedziałam się o niej trochę więcej.

    OdpowiedzUsuń
  3. ja mam IBS ale w sumie w ostatnim czasie był taki, że nawet o nim zaomniałam, do ostatniego tygodnia, iedy chyba nabiałmi zaszkodził i miałammega problemy z zołądkiem, w liceum też miałam straszne objawy IBS ewnie związane z maturalnym stresem

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja nie mam z tym problemów. Ale nie jest to nic dobrego...

    OdpowiedzUsuń
  5. Moja znajoma choruje na zespół jelita drażliwego. Jest to bardzo uciążliwa choroba. 😊

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję serdecznie za każdy komentarz :)

Proszę o niespamowanie linkami.

W razie pytań zapraszam do kontaktu, mój adres e-mail to rossnett2@tlen.pl


SZABLON BY: PANNA VEJJS.